Palvelevan netin periaatteet

Palvelevan netin keskeisiä periaatteita ovat nimettömyys, luottamuksellisuus ja asiakkaan kunnioittaminen.

Kun rekisteröidyt käyttäjäksi, sinun ei tarvitse antaa mitään sellaisia tietoja, joiden perusteella sinut voitaisiin tunnistaa. Sähköpostiosoitettasi tarvitaan ainoastaan silloin, jos haluat tiedon siitä, että viestiisi on tullut vastaus. Käyttäjätunnuksen ja salasanan muodostat itse. Lisäksi voit antaa joitakin vapaaehtoisia tietoja, joita käytetään palvelun kehittämisessä ja tilastoinnissa. Palvelevan netin vastaajat näkevät viestisi yhteydessä ainoastaan nimimerkkisi.

Myös vastaajat ovat nimettömiä. Osa heistä on vapaaehtoisia, jotka ovat saaneet koulutuksen tähän tehtävään, osa seurakuntien työntekijöitä. Tarvittaessa he pyrkivät ohjaamaan asiakasta myös ammattiavun piiriin. Vastaajat ovat sitoutuneet vaitiolovelvollisuuteen.

Kirjoittamiasi viestejä ja niihin annettuja vastauksia eivät pääse lukemaan muut kuin vaitioloon sitoutuneet henkilöt. Niitä ei arkistoida pysyvästi eikä julkaista missään. Ne häviävät Palvelevasta netistä automaattisesti kahden kuukauden kuluttua siitä, kun olet saanut viimeisen vastauksen. Joitakin Palvelevan netin viestejä ja niihin annettuja vastauksia saatetaan käyttää päivystäjien koulutuksessa tai tutkimusaineistona. Sitä ennen niistä poistetaan kuitenkin kaikki sellainen tieto, jonka perusteella viestin lähettäjä voitaisiin tunnistaa.

Asiakkaan kunnioittaminen tarkoittaa sitä, että sinulla on oikeus kirjoittaa mistä asiasta tahansa ja sinut otetaan aina vakavasti. Vastaajat eivät tyrkytä omia neuvojaan, vaan pyrkivät tukemaan asiakasta niin, että hän löytäisi elämäänsä parhaiten sopivia ratkaisuja. Palveleva netti on kirkon palvelu, mutta uskonnollisiakin kysymyksiä käsitellään ainoastaan asiakkaan aloitteesta.

Palvelevan netin käyttö on maksutonta.

Palvelun tarjoaa Suomen evankelis-luterilainen kirkko.

Palvelevan puhelimen numero on kaikkialla maassa 01019-0071. Päivystysaika on su–to klo 18–01, pe–la klo 18–03.